Marka Şehir Kavramları
Şehir sözcüğü, Arapça kökenli kelime olup Türkçe ’de en erken kullanımına “şehr” olarak rastlanmaktadır. (Nişanyan Sözlük, Sevan Nişanyan,8. Baskı,2002)
İng. City kelimesine karşılık gelen kent ve şehir terimleri sıklıkla birbirinin yerine kullanılır. Osmanlıca’da karşılığı, büyük belde, büyük kasaba, vilayet demektir. Develioğlu’sözlükte ;“Şehir,insanların toplu olarak yaşadığı yerleşim yerlerinden; idari ve mülki yönetim bakımından, köy ve kasabadan büyük yerleşim yeridir. Halkının büyük kısmı; sanayi, ticaret ve idare işleriyle uğraşan ve tarım alanı olmayan kalabalık yerleşim merkezi,kent” olarak karşılık bulmuştur.”(Develioğlu,1984, s.1180)
Bazı sözlüklerde,“Büyük kent “açıklaması yer alır. (Ayverdi, Topaloğlu,2005,s.2925)
Şehir, TDK Far, şehr. Nüfusunun çoğu ticaret, sanayi, hizmet veya yönetimle ilgili işlerle uğraşan ,genellikle tarımsal etkinliklerin olmadığı yerleşim alanı, kent, site anlamındadır.(TDK,s.2211)
Daha sonra büyük kent değil “Kent “ kelimesiyle eşanlamlı olmuştur. TDK sözlüğünde,kentten türeyen şu kelimeleri görürüz:Kent soylu, çadır kent, ana kent, başkent, mantar kent ,uydu kent gibi…
Kent sözcüğü ise, Soğdakça’da (Hint-Avrupa Dili, Çin’deki Soğd göçmenlerin dili) “şehir kale “ anlamına gelen “kend” kelimesi karşılığı olarak Türkçe’de geçmiştir. Kent bilimleri sözlüğünde, İng city; sürekli toplumsal gelişme içerisinde bulunan ve toplumun; yerleşme, barınma, gidiş-geliş, çalışma, dinlenme ve eğlenme gereksinmelerinin karşılandığı, pek az kimsenin tarımsal uğraşlarda bulunduğu, köylere bakarak nüfus yönünden daha yoğun olan küçük komşuluk birimlerinden oluşan yerleşme birimidir.”(Keleş,R.1998 s. 75 Kentleşme Politikası,Ankara İmge Kitap evi) Beş yıllık kalkınma planlarında ,kent yerine şehir kullanılmaya başlanmıştır.(1978)
Şehirleşme alanında, 1980’lerden günümüze kadar gelen zamanın şartlarına göre, büyükşehir, Mega kent, Metropol gibi yerleşim alanları çıkmaya başlamıştır. Şehirlerin gelişmesi sonucunda; sanayi ve tarımın da şehirlerin şartlarına uyum sağlayacak biçimde, kentleşmeleri ortaya çıkmıştır. Hepsinin adı şehir ve şehirleşme ile yakından ilgilidir.
Şehirleşme ile modernleşme arasındaki yakın kolerasyon, çağımızın şartları içerisinde sürdürülmeye çalışılmaktadır. Şehrin, medenilik, medenileşme kavramlarıyla ilişkisi ortaya çıkmaktadır. Şehrin yerleşim alanlarında yaşayan insanların; rahatlık ve mutluluğunun sağlanması öncelikleri arasındadır. Bu öncelikli hak ve ihtiyaçların gerçekleşmesi için, istenilen doğa ve uygun sağlıklı çevre ortamında bulunmasıyla yakından ilgilidir.
Şehir insanlarının ihtiyaçlarının karşılanmasındaki çalışmalar, bilimsel planlamalar doğrultusunda ele alındıkça, kolay ve ekonomik olacaktır. Her şehrin kendine özgü önceliklerine yönelik planlamalar yapılmaktadır. Her şehrin kendi kimliği vardır. Bu kimlik, çok bileşenlerin bir sonucunda ortaya çıkmaktadır. Bu bileşenlerin odak noktası insandır. O şehrin insanı, yaşadığı çevrede, kendine ait özgün varlık alanın açmıştır. Oluşturduğu bu ortamda hayatını sürdürmeye devam etmektedir. Şehirli insanın iç ve dış etkenlerin etkisi gelişme ve ilerlemesine olumlu ve olumsuz katkıları oluşur. Bu açıdan bakıldığında, her şehrin anahtar sözcüğü olmalıdır. Bunu ortaya çıkarmak, bu kavramı “parlatmak,”öne çıkarmak amacıyla kullanabilmek; kente büyük anlamı yükleyen kavrama/kavramlara yer açar. Bu açılan yerde kalabilmek için şehirleşme alanında, sürdürülebilir politikalar üretilmesi gerekir. Kendine özgü yarattığı veya ürettiği şehir kelimesinin anlam içeriğinde, “Marka şehir” olmak yönünde çaba göstermesi gerekir. Bu kavramın, o şehirde yaşayan insanların kendine özgü yapısını ortaya çıkarabilmelidir.Ayrıca merkezi hükümetlerce desteklenmesiyle;o şehrin tanıtım ve turizm alanındaki görünürlüğüne önem verilmiş olacaktır.
Kentsel Yolda Bolvadin
Tarih boyunca her şehir kendine göre, şehirleşme alanında, çeşitli çalışmalar yapmıştır. Son zamanların şehirlerin mimari yenilenmesinde yapılan çalışmalarda, Bolvadin’in şehirleşmesi gündeme gelmiştir.
1)Bu şehirleşme serüvenini doğru yürüyelim.Doğa şartlarına,iklim koşullarına ,güvenlik durumuna, tarım imkanlarına, ulaşım durumuna ve diğer etkenlerine göre, kendine bir yerleşim yeri seçen Bolvadin sakin bir hayat içerisinde yaşamaya başlamış. Örneğin, Bolvadin’in kentinin ilk yerleşiminden bu yana, yıllardır, şehirlerarası araçların kentin içinden geçiyordu. Bu ulaşım durumunda memnundu. Ekonomik yönden Bolvadin’e büyük katkı sağlıyordu. Ticari hayat şehri canlandırıyordu. Ama bu yaratılan canlılık, şehri sıkmaya başladığından,şehir bunalmıştı.Çözüm olarak çevre yolu şehri rahatlatmıştı. Buna rağmen bu çözümün şehrin gelişmesine yönelik yeni önlemlerin alınması ihtiyacı doğmaktadır.
Bolvadin halkının kent hayatında, daha iyi imkanlar içerisinde yaşaması için; yapılması gereken yeniliklerin başında, mimari alanda kendini yenileme yoluna girmesini sağlamıştır. Şehre nefes aldıran bu gelişme,Bolvadin’i şehirleşmesini hızlandırmıştır.
2)Şehirlerde,son yılların Türkiye’nin gündeminde olan “Kentsel Dönüşüm” hareketleri,“Gelişen Bolvadin” için bir şans olmuştur. Bu proje, aynı zamanda şehirlerin gençleşmesini sağladığı gibi; depremlere karşı dayanıklı binaların yapılarak, sağlıklı kentleşmeye öncülük yapacak olmasıdır. Şu andaki yerel yöneticinin bu çizgide yaptığı yenilik çalışmalarından söz edilebiliriz. Bu konuda, şu uzmanın görüşünü hatırlatabiliriz:
“ Kentsel dönüşüm ve/ veya yenileşme sırasında dikkat edilecek bir hususun da şehrin dokusunun korunarak, çevre duyarlığına öncelik tanıyıp şehrin modernize çizgisinde gelişmeleri hedeflenmelidir.”(Pelin Pınar Özden,2008,Ank,İmge yayınları)
Ayrıca, deprem ülkesi olan Türkiye topraklarında çevre ve doğanın yapısına uymak, birinci kural olmalıdır. Şehrin yenileşmesine yönelik katılımcılık sayesinde; hem demokratik hakların gözetilmesi, hem kaynakların ekonomik kullanımı ile sosyal barışın sağlanmasına önemli katkılar sağlayacaktır. Araya İnsan unsuru girince, vatandaşın sorumluluğu önem kazanmaktadır. Bu yöndeki çözümlerde, ortak aklın uygulamaya konmasında birkaç önemli kurala uyulması gerekir:
a)Kentsel dönüşüm/kentsel yenileşme daha uzun soluklu ve anlamlı olmalı. Kentsel dönüşümde, çevre,doğal koşullar yanında aynı kentte yaşayan insanlara sunulan projelere, ön yargılardan uzak biçimde katılımda bulunmalarını göz önüne alınması gerekir.
b)-Uzman bir araştırmacıdan alınan şu düşünceyi önemsemeliyiz: “Kentsel Yenileşme” denince, değişim içinde olan bir alanın problemlerinin çözümüne yönelik olarak; ekonomik, fiziksel sosyal ve çevresel koşullarını amaçlayan bütüncül ve birleştirici vizyon ve operasyonlar bütünü olması gerekir.”(Erbey D.E.B. Planlama ,2004)
c)-Bolvadin’in merkezindeki şehirleşmeye yapılan olumlu çalışmaların şehrin çehresini değiştirmiştir. Türkiye Cumhuriyeti hükümetlerinin TOKİ eliyle gerçekleşen konut yapıları yanı sıra;özel konutların yapımında çok sayıda artış sağlanması, şehirleşmeyi olumlu yönde etkilemiştir. Yapılaşmalarda ; daha çok yeşil alan, daha çok çocuk parkları ve kültür –eğlence sahalarına yönelik şehirleşmeye önem verilmelidir. Örneğin, kolay ulaşıma sahip olabilecek tarihi mesire alanı olanımız Horan Parkı gibi daha çok yeşil alanların yaratılarak, halkın ihtiyacına cevap verilebilecek durumda olmalıdır.
d)-Şehirlerin, özellikle büyükşehirlerin birinci önceliği “Şehir içi çok iyi trafik düzenine sahip olmalıdır. Bu birincil kural, şehirleşmenin olmazsa olmazıdır.
3-İçinde yaşadığımız bir şehirlerin diğer şehirlerden kendisini ayıran, orijinal yapan veya özgünlük kazandırılan “MARKA ŞEHİR” olması için; uygulanabilen yeni fikirlere, buluşlara ihtiyaç vardır.Konya denince, “Mevlâna” adının çağrıştırılması gibi. Bu nedenle, her şehir kendine özgü “marka” yaratmalıdır. Bu “MARKA ŞEHİR” etiketi, toplumca kabul görmesi gerekir. Gerekirse , şehre yeniden marka kazandırırılmalıdır. Hiç yoktan bir konudan bile, bir marka kavramı üretilebilir, yaratılabilir.Bu marka o şehre uygun bir isim olabilir. O şehrin markası olabilir. Bunun için süreklilik taşıyan belirli ve kabul gören markanın,o yöre insanlarınca tescil olmasıyla amacına ulaşılmış olur.Gerekirse patent alma ve /veya profesyonel reklamcılardan yardım alarak, şehirlerin markalaşması gerçekleştirilebilir. “Marka şehir” olma yolunda ilk adımı atılmış olur. Bu uzun soluklu çalışmayı gerektiren aşamalar sonunda, artık bir “anahtar kavram” çıkmış olacaktır.
4-Ayrıca,kentin sakinleri, “Marka şehir” olmak için ne kadar çaba gösterirse,o derece kalıcı bir kültüre sahip çıkar.Ya da tersinden bakacak olursak, kendi kültüründen hareketle marka taratılabilmelidir. Böylece, “kent aidiyeti” ortaya çıkar. O kent, ülkede ve dünyada kazandığı bu marka ile anılacaktır.Varlığını bu şekilde kanıtlayan kent, her alanda verimlilik sağlar. İskan ettiği o şehir, “MARKA ŞEHİR” olur. Her zaman kendini yenilemek ve geliştirmek isteyen Bolvadin’in markalaşmaya ihtiyacı vardır. Belki de gelişmek isteyen Bolvadin’e yeni kapı açılmış olacaktır.
5-Yerel yönetimlerin varlık nedenlerinden birisi,şehirlerin kendine özgü kültürel özelliklerini ortaya çıkarması ve onu korumaya yönelik kent mimarisini hazırlaması gerekir. Orta düzeydeki iller ve ilçelerde bu alanın çizilmesi kolaydır. Metropollerde , ortaya çıkabilecek sorunlar ve kargaşalardan dolayı zor olabilir. Bolvadin için hazırlanan özel projelere katkı sağlamak; her düzeydeki özel ve tüzel kurumların yardımlarına vatandaşların destek vermesiyle, şehrimizin gelişmesine önemli katkılar sağlayacaktır.
6-Kentleşme sırasında, kültürel alandaki küreselleşme kavramına yönelimlere uyum sağlanırken,kültürel yozlaşmalara meyletmeden,milli benliğimizi korumaya yönelik gerekli önlemler alınmalıdır.
Örneğin, Bolvadin gibi dini hassasiyetlere önem veren hemşerilerimizin, medeniyetin sağladığı imkanlarından,(internet,bilişim kaynakları, telefon vs.gibi) faydalanırken,ortaya çıkabilecek olumsuzluklara karşı direnç sağlayan kurumların oluşmalıdır. Bu kurum ve kuruluşlardan liyakatlı insan kaynakları havuzu oluşturulabilir. İstendiği zaman o “ havuzdan” yaralanmalı. Bu insan kaynakları havuzundan fayda beklenirken; vatandaşların kendi özgürlük alanlarına müdahaleci tavırlara girmeden, “Demokratik incelikte” destekler beklenebilmelidir.
7- Şehirleşme konusunda Bolvadin özeline girdiğimizde, şehrimizin mili kültür odağında, evrensel görüşleri önemseyen eğitim hedeflerine yönelik alanlarını desteklemeliyiz. Örneğin;Anaokulu’ndan başlayıp ömrünün sonuna kadar “Teknoloji kültürünü” sağlayan programlara yönelik uygulama alanları yaratılabilmedir. Unutulmuş gelenek, ve göreneklere dayalı sanat alanları oluşturabilmelidir. Bu nedenle,çeşitli meslek edinim programlarına destek verilmeli.Kişilerin hobilerini üretime yönlendirecek çalışmalar yapılabilmeli. Bu çalışmalar, merkezi yönetimin , yerel yönetimin ve sponsorlukların maddi- manevi güçleriyle gerçekleştirilebilir. Özellikle çocukların- gençlerin serbest zamanlarının verimli biçimde değerlendirebilme alışkanlığını yaratabilmeli ve geliştirebilmelidir. Sonunda, kent insanlarının rahat, huzur ve mutluluklarına destek verilecektir..
8- Bilgi çağının harika buluşu, olan İnternet gibi iletişim ağından faydalanan ülkemizin her bir vatandaşı gibi ; Bolvadinli hemşerilerimizin özellikle genç kuşakların, yenilikler içinde olduğu gerçeğini görerek; kent insanımızın, “Sağlıklı beslenmeye dayalı yaşam kültürü” yaratması için yeni alışkanlıklar kazandırılmalıdır. Bu alışkanlığımızdan maksadımız; unlu mamuller ve hayvansal beslenmelere dayalı geleneksel beslenmenin yanında; bitkisel besinlere ve meyvelere de ağırlık verilmesi düşünülmelidir. Böylece yeni tüketim alanlarına esas oluşturan ,üretim alanlarına zemin hazırlanmalıdır. Bu yeni üretim araçları ve biçimlerine dayalı bu ahenk“Marka şehir “olmaya katkı sağlayacaktır.
Kültür ve Turizm
1-Her kentin kendine özgü, “kültürel potansiyeli gücünde, turizmi alanı vardır.” Bu düşünceden hareketle, Bolvadin ilçesinin var olan turizm alanları ortaya çıkarılmalı, o alanlar “parlatılmalıdır.” Şehrimizin başka açıdan “Marka şehir” özelliği, ortaya çıkarılmış olacaktır. Konya, “Mevlana şehri” markasıyla anılmaktadır. Konya şehrinin bu özelliği, tek bu sebep olmasa da Konya’yı ;ekonomik, sosyal ve kültürel yönden çok ileri derecede , kazanıma sahip olmuştur.
Kütahya şehri porselende, İznik ili “Çinicilikte”, Gaziantep , “Gastronomide” tanındığı için bu alanlarda, “Marka Şehir” etiketlerini almışlardır. İzmir Enternasyonal Fuarı ile tanınarak güçlü ticari yeniliklere neden olmuştur. “Akşehir, Mizah ve Nasreddin Hoca Şenlikleri,” etkinlikleriyle ayakta durabilen bir şehir olarak, kentin gelişim ve ilerlemesine önemli katkılar sağlamıştır. İlimiz Afyonkarahisar’ın “Gastronomi” alanındaki namından, Bolvadin ilçemiz de kendine düşen payını alabilir. Kendine özgü bir veya birkaç ürün ile görünür olabilir. Örneğin, “Ev yapımı ekşi mayalı ekmekleri ve “Bükme”(yöresel börek) yapımının sanayileşmiş biçimde üretilip tanıtılması, “Marka Şehir “kavramında yerini alabilir. Ayrıca haşhaş ürünlerine dayalı küçük işletmeler ile var olan sucuk ,lokum ve peynircilik alanındaki işletmelerin modern alanlarda geliştirildikçe, şehrin, “ Marka şehir”adını kullanabilme yetisine sahip olacaktır.
2-Sosyal Özelliklerde Bolvadin
a) Demografik yapısına göre Bolvadin, Ege bölgesi ile Orta Anadolu Bölgesi arasındaki alanda yer almış, tarım ağırlıklı kadim bir şehirdir. Tarihin çok eski dönemlerinde, canlı ticari bir ortamdan kendini geliştirmeye çalışırken; hızla dışarıya doğru açılımda bulunan bir kent olmaya devam etmektedir.
b)-Hızla değişen dünyanın ve ülkemizin gelişimi sonucunda , Bolvadin ilçesi de doğal olarak sosyal değişime uğramıştır. Bu değişimlerin ekonomik kazanca döndürülebilmesi için yeni projeler yapma yolunda kendi tercihini yapabilmelidir. Bu seçimi sadece maddi alanda değil, insani değerlerin yüceltilmesi alanlarda da çalışmalarını sürdürebilmelidir. Örneğin; son dönemlerin “sosyal proje” denilen çalışmaların özünde, topluma karşı sorumluklarımızı yerine getiren “İyilik “yapmak”, Bolvadin’in kadim kültüründe var olan bir alışkınlarımızdır. Yardımseverlik, zekat vermek, bir elin verdiğini öbür elin görmediği yardım ve hepsinin ötesinde,”Allah rızası için” yardımda bulunmak kavramlarına aşina Bolvadin ve Bolvadinli tüm bunları kurumsallaştırarak gerçekleştirmelidir.
c)Halkının büyük kısmı birbirine akrabalık düzeyinde yakın olduğundan, Bolvadin kozmopolit bir yapıya sahip değildir. Son yıllarda bu sosyal doku değişime uğrasa da, özündeki yakınlıklar bir süre daha devam edeceğe benzemektedir. Bolvadinli hemşerilerimiz; sıcakkanlı, misafirperver özelikleriyle,güzel doğa içerisinde yaşamaktadır. Bolvadin halkı kanaatkar ve yardımsever insanlardan oluşan;bir homojen(bağdaşık) sosyal topluluktan oluşur.
d)Bolvadin ve Bolvadinli ;Orta Asyalardan Anadolu’ya kopup gelen insanlarının oluşturduğu milli şuuru içerisinde yaşayan ,tertemiz Türk Milletinin tarihine bağlı bir kitledir. Selçuklu’dan, Osmanlı’dan ve Cumhuriyet’ten bu yana devletine sahip çıkan ve erdemli değerlerini özümseyen bir halkın yaşadığı Bolvadin her geçen yıl gelişen şehir hayata daha çok uyum sağlamaya çalışmaktadır.
e)Her yörenin güzel gelenek ve görenekleri yanında; kusurları, eksikleri ve hatalarının olabileceği doğaldır. Bu cümleden olarak giderek şehirleşen Bolvadin, milli eğitimin gerektirdiği ilme/bilime dayalı her türlü bilgiye önem vermek istemesindeki engelleri aşmak ister. Bu yüzden çocuklarının çok iyi öğrenim görmesi için aileler çok fedakârlık yapmaktadır. Bolvadinliler, evlatlarının iyi eğitim görmesini isteyen bilgili ve inançlı nesiller yetiştirmeye çalışmaktadırlar.
f)13-150 kilometrekarelik yüz ölçümdeki Eber Gölü, Afyonkarahisar iline bağlı; Çay,Bolvadin, Sultandağı ilçelerinin sınırları içerisinde bulunarak, çevreye hayat veriyordu. Maalesef ,son yıllarda ,insanların doğaya karşı acımasız davranışları ve kuraklıktan dolayı; gölün yüzde sekseni kurumuştur. Eber Gölü’nün yaşadığı sorunlarının çözümlerin ait yepyeni bir projenin gündeme alınıp çözüm odaklı çalışmaların yürütülmesi gerekmektedir. Anadolu’nun bereketli ovasında bulunan bu kentin yerleşim alanlarına sahip çıkma çabaları, her zaman vardır. Yerleşim alanlarının Eber Gölü’ne ve sulak arazilere doğru kayması, çevre ve doğanın yanlış kullanımı yönünden, olumsuzlara neden olmuştur.
Türkiye’deki kentlerin kurulması yönündeki bu tür yerleşim yanlışlıkları, Bolvadin’de de yaşanmıştır. Umarız,bundan böyle aynı hataların yapılmaması dileğimizdir.
3-Bolvadin’in Bazı Ekonomik Değerleri
a) Bolvadin Belediyesi’ne ait Heybeli Kaplıcaları, halkın sağlığına önemli katkı sağlayan dinlenme tesisleridir. Heybeli Kaplıcası, yıllardır, şehrimizin ekonomisini canlandırarak, şehrin gelişmesine önemli katkılar sağlamaktadır.
a)Heybeli Kaplıcaları, önemi artan kaplıca turizminde kendine yer edinerek;“Bolvadin Heybeli Termal Tatil Köyü” adıyla kendini yenilemiştir. Kaplıcanın modern tesislerinin büyüyüp gelişmesi yanında, turizm ağırlıklı profesyonel işletmeye dayalı, adı duyulan kaplıcalar arasına girmiştir. “İyinin iyisi vardır.” Düşüncesinden hareketle, “Bolvadin Heybeli Termal Köyü” adıyla ülkemizin kaplıca turizmine, daha nitelikli biçimde hizmet etmesi için yeni projeler hazırlanmalı ve uygulanmalıdır. Bu konuda uzman kişi ve kurumlardan hizmet almaya devam edilmelidir.
b)Bolvadin Belediyesince işletilen ya da hizmet veren Heybeli Kaplıcaları, şehrin tanıtımına de destek vermektedir. Bu alanın turizm sahasında yer alması, belki de şehrimizi, sözünü ettiğimiz “Marka Şehir” kavramına yaklaşacaktır.
c)Bolvadin’in ürettikleri nelerdir? Tükettikleri nelerdir? Bu sorulara alacağımız cevaplara göre, şehrin ekonomik yapısı hakkında bazı başlıklar altında değerlendirmeler yapabiliriz.
Coğrafi konumu yönünden Bolvadin, Konya – İstanbul yolu üzerinde kadim bir şehirdir. Şehrin “Kadim” sıfatını her zaman öncelikleriz, ama bu kentin tarihi dokusuna neler ekledik? Bu soruya olumlu cevap verecek seviyede durumda değiliz. En azından bu konuda yapılan çalışmalardan bilgisi olanların çok olduğunu söyleyemeyiz. Varsa yapılanların tanıtımı yapılmış mıdır? Genç kuşaklar başta olmak üzere, halk yapılan çalışmalardan bilgilendirilmelidir.
d)Bolvadin, Ege Bölgesi ile İç Anadolu bölgelerinin kavşak alanında kurulan şehir olarak ayrı bir üstünlüğe sahiptir.
Bolvadin tarihi- coğrafi yönden çok iyi doğal şartlara sahip bir yerleşime sahiptir. Şehrin iskan durumuna bakacak olursak, İpek Yolu üzerinde kurulmuş tarihi kenttir. Bolvadin, kendine özgü tarım ve hayvancılığa sahiptir. Bu konuda yeterli araştırma yapılmış mıdır. Varsa, bu çalışmaların uygulanması aşamasından dolayı, Bolvadin’in tarım ve ticari faaliyetleri, şehrin gelişmesine nasıl bir motor gücü sağlamıştır. Bu konuda yapılan araştırmalar, şehrin gelişmesine hangi yönde adımlar atılabileceği üzerindedir. yapılan çalışmalar, pratiğe geçirilmiş midir?.
e) Şehrimizin öncelikle var olan doğal kaynakları ve insan kaynakları gücüyle neleri, kimlerle, nasıl yapılacağına yönelik projeler hayata geçirilmelidir. Bu projelerin; ortak aklın çerçevesinde(Uzman kişi,kurum, tüzel kuruluşlar ve STK’ların) ve asgari şartlarda somut verilerin uygulanması için faaliyetler yapılabilmelidir.
f)Bolvadin tarım ve hayvancılık alanında güçlü bir çalışma geleneğine sahiptir. Buğday, arpa, haşhaş, pancar gibi ürünlerinin elde edilmesi ön sırlardayken; şimdilerde bu alandaki üretim yetersizliğinden söz edilmektedir. Bunun nedenleri üzerine konuşmak, bilgi alanımızı aştığından ,başka çalışmaları gündeme getirmesiyle konunun dışına çıkılmasına neden olacaktır. Ama bu konuda, şu cümle söylenebilir: Medeniyetin imkanlarından azami ölçüde yaralanan Bolvadin, üretime dayanan tarımsal ,sanayi ve ticari yöndeki adımlarına hız kazandırabilmesi, şehirleşmesini etkin kılacaktır.
g) Bu çerçevede “Eber Gölü Islah Projesi” denebilecek çalışmaların tekrar gündeme gelmesi ihtiyaç olmuştur.
Bu nedenle, Türkiye’nin Göller Bölgesi’nde ,kuruyan göllerin sorunlarına çözüm üretmek makro düzeyde çalışmalar gerektirmektedir. Bu alanda büyük emek veren Bolvadinli uzman ve bürokrat hemşerilerimizin raporlarını zaman zaman okuma fırsatını bulduk. Başta merkezi hükümetin bu konuya dikkat çekerek, yerel yönetim ve halkının demokratik kuruluşlarıyla çözüm önerilerinin uygulama alanına geçmesi gerekmektedir. Bu çabaların bilimsel yöntemlerle sürdürülebilir olmasına dikkat edilmelidir. Yıllar önce, önemli ticaret merkezi olan Bolvadin, tarım alanındaki üretimlerini artırarak, gelişen şehirler grubuna girmesi için merkezi yönetimden alacağı desteklerinin arttırılması gerekir. Bu destek ile yerel yönetim ile güçlendirildiğinde şehirleşme hızlanacaktır.
h)Bu sorunlar üzerinde çalışmaların tekrar tartışılıp çözüm yollarının bulunması bile, Bolvadin’in MARKA ŞEHİR olmasına destek verecektir.
ı)Yeterli sanayi gücüne sahip olmayan Bolvadin’in şehirleşmesine yönelik “Sanayi Bölgeleri’nin canlandırılması bilinen gerçektir.
Sanayileşme yolunda kamunun ve özel teşebbüsün desteklenmesi, teşviklerin artırılması ne kadar önemli ise; halkın bu ekonomik faaliyetlerde daha fazla yer alması da önemlidir.
i)Tüm üretilenlerin sadece şehrin kendi ihtiyacının karşılanması olmamalıdır. Pazarlanması öncelikli olmalıdır. Çağımızın ticaret yeniliklerinden azami biçimde yararlanarak, ürünlerinin paraya çevrilmesi önemlidir. Denenen pazarlama sistemlerine ek olarak kooperatifleşme sistemine yönelmenin zamanı gelmiş ve geçmiştir bile.
4-Bolvadin’de Mesleki ve Teknik Eğitim
a) Bolvadin Orta öğretimin okullaşması alanındaki yeri üst düzeylerdedir. İlkokul, ortaokul veya ortaöğretim düzeyi içerisinde, mesleki ve Teknik alandaki durumu da çevre ilçelere göre iyi durumdadır. Bolvadin’de mesleki eğitim merkezinin geliştirilerek, daha çok sayıda mesleki çeşitlilik sağlayan nitelikli-liyakatlı elemanlar ihtiyacının karşılayan eğitim kurumları vardır. Bunların başında, yıllardır eleman yetiştiren Yapı Sanat Endüstri Meslek Lisesi’nin çok sayıda mezun vermesi ,ilçemizin nitelikli insan kaynaklarının varlığı yönünden bir avantajdır. Diğer mesleki ve teknik okulların(Adalet Mes.Lis.,Endüstri Mes.Lis.İmam-Hatip Mes.Lis.,Öğretmen Lis., Kız Teknik-Mesek Lis.,Sağlık Mes.Lis.) mezunlarının topluma sağladığı değerlerin varlığından da söz edilebilir. Fakat dünyanın ve ülken ihtiyaç duyduğu mesleki ve Teknik eğitimin nicelik ve nitelik yönünden daha çok sayıda olması gerekir.(Örneğin;Almanya, İkinci dünya savaşından sağ kalan 17 milyon teknik ve meslek elemanları sayesinda çabucak ayağa kalktı.)
Bu liyakatlı insan gücü potansiyeli çoğaldıkça, Bolvadin’in şehirleşmesine, yani “Marka Şehir” olmasına destek verecektir.
5-Fikren Bolvadin’e Destek
Bolvadin’de yetişmiş ilim adamlarından, akademisyenlerinden, şair- yazar ve düşünce insanlarından söz etmek yazımızın hacmini aşar. Mahalle mekteplerinde yetişen ilim sahiplerinden, bugünkü üniversite akdemisyenlerine kadar bilim dünyasında yetişmiş değerli insanların ülkemize ve Bolvadin’e hizmetlerine yer vermek yazımızın boyutlarını aşar. Ama kısaca şunu söylemek istersek;Bolvadin, Osmanlı döneminden, içinde bulunduğumuz Cumhuriyet döneminden başlamak üzere, Türkiye’nin fikir ve sanat alanında önemli ve etkin konumda olmuştur. Bu güzel fikir mirasına sahip olmanın getirdiği kazanımlar üzerine, daha neler yapılabiliriz? Esas sorun, bunun üzerine düşünüp fikirler üretmeliyiz, diyerek başlıktaki konuya girilebiliriz.
a)Bolvadin’e fikren nasıl katkı sağlayabiliriz ? Sorusuna cevap arayan Bolvadinli şair-yazar ve fikir insanlarından rahmetli Osman Göker’in bir yazısından alıntı yaparak, düşünce talimi yapalım:
“Bolvadin’de yeterli sayıda maddi zenginliğe sahip insan ve kültürlü insan da var. Ama kültürü de zenginliği de nefsinde toplayan eşraf yok.”
“Bu Ramazan Bayramı da şenlikli, neşeli geçti. Memleketimizin ölüsü de dirisi de bayramdan nasibini aldı. Tüm şehrimizde, bir bayram havası esti. Hava olabildiğince güzeldi. Türkiye’mizin dört bir yanından sılayırahim (daüssıla) özlemini gidermek için, gelen hemşerilerimiz, hayatımıza renk ve çeşni kattılar. Onların temiz yüzlerinde, Bolvadin’de bayram geçirmenin mutluluğu okunuyordu. Bolvadin’in sokaklarında, caddelerinde, kendi çocukluklarının gülümseyen saf, temiz yüzlerini arıyor gibiydiler. Bayram sevinci, yüzlerindeki dünya gailesini silmiş süpürmüştü. Yüzleri uhrevi âlemin dilinden konuşuyordu. Bolvadin’deki zamanlarını doyasıya doldurmak, bir saniyesini ziyan etmeden, Bolvadin’de Bolvadinlice yaşamak istiyorlardı.”
“Hoş geldiler; güle güle gitsinler… Kazasız belasız menzillerine varsınlar. Biz onları her bayram bekliyoruz. Gelsinler, ölüleri dirileri sevindirsinler.”(OsmanGöker,Bolvadin’edair Düşünceleri,1997, Ankara kitabından,s.155)
Bolvadinli eğitimci -yazar rahmetli Osman Göker’in bu düşüncesi uzun yıllar geçerliydi.
Ama hızla gelişen dünyamızın “Bilgi çağında” bu düşüncenin genel kabul gördüğü zamanlar bizce, başka yönlere evrildi. Artık çağımız o kadar değişti ki; zenginlik de, kültür de el değiştirdi. Toplumun yapısı değişti. Doğal olarak Bolvadin de değişti. Bu olumlu ve olumsuz yönde gerçekleşen değişimlerin anlayışı; Bolvadin şehrinin sosyal, ekonomik ve kültürel yapısına nitelik ve nicelik yönünden yeni ufuklar açmıştır. Bu ufuk, toplumun bilinçli yaşamasına katkıda bulunduğu için şehrimizin “Marka Şehir” kavramına yönelmesini artık önemli kılmıştır.
b)Önce, Bolvadin’in kendine ait kültür yapısının gücü belirlenmeli. Kurduğu kültür üzerine, geleneklerine göreneklerine bağlı “Bolvadin insanının” sosyal yapısına uygun çözümler üretilebilmelidir. Bolvadin’in maddi -manevi değerlerinin hangi ekonomik gücüyle desteklenmesi üzerinde yeni düşünceler üretilmeli, bu yönde somut adımlar atılmalı. Bu konuda kimlerle nasıl çalışmalar yapılabilmesi üzerine proje bazlı hedefler belirlenmeli. Her Bolvadinli düşünüp bu konuda, özgül ağırlığınca destek vermeli.
c)Bolvadin’de yetişen fikir insanlarının, sanatkarların, zanaatkarların, iş insanlarının çalışmalarına yol açılmalıdır.
d)Bolvadin’de gerçekleşebilecek el sanatları, Hat Sanatı, Ebru Sanatı, Halıcılık, Triko Atölyeleri, Klasik Sanat Müziği alanları, spor yarışmaları alanlarında; projeler üretip uygulamalara geçmesi gerekir. Türkiye’de ve il çapında yapılacak kültür-sanat ve spor alanlarında ev sahipliği yapmaya talip olmalı. Seri üretime yönelik somut projeler gerçekleştirilebilir.
e)Bolvadin ağzı alanında yazılan bir araştırma eseri olan , “Söz Derlemeleriyle BOLVADİN” (Abdil Çakırer,Emekli öğretmen,Ocak 2007,İsmat Matbaacılık,Ankara)kitabının tekrar basımının yapılarak dağıtılması, yerinde bir kültür hizmeti olacaktır.
f)Ayrıca Bolvadin Kültürünü yansıtan eserlerin seçimi yapılarak, basımları yapılıp dağıtımı sağlananlara, yenilerinin eklenmesi gerekir.
g))Bolvadinli iş insanlarının yaptıkları yatırımların sonunda ürettikleri desteklenebilmelidir.
h)Her yıl yapılan ”Kaymak Şenliği” faaliyetinin Bolvadin kültürünün yıllık muhasebesi özelliğini taşıması yönünden önemidir. Bu kültürel etkinlik, her yıl zengin programlarla çevrenin ve turizm alanlarının beğenisine sunabilmelidir. Bu faaliyetlerin adına; fuar, panayır, şenlik, festival demek bize kalmıştır. Bu tanıtım (lansmanı), şehrimizin “MARKA ŞEHİR” adına mühür vurabilir.
ı)Son yıllarda Üniversite ve Yüksekokul sahibi olan şehirler arasında yerini almış Bolvadin’de eğitim- öğretim gören Üniversiteli kuşağın ihtiyaçlarına yönelik gerekli ortamı/ortamları sağlaması gerekir. Üniversite odaklı kültürel çalışmaların yapılması çoğaltılmalıdır. Bu makro bakış açısı, “üniversital eğitim” ortamında solumaya başlayan Bolvadin’in sosyal dokusuna, olumlu katkı sağlayacaktır. Ayrıca şehre, ticari bir ivme kazandıracaktır.
i)Bu yöndeki çabalar Bolvadin’e Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden gelen öğrenciler ile halkın, uyumlu yaşamasına yönelik çalışmalara destek verecektir..
j)Bolvadin’in kültür değerlerini ortaya çıkarmak için, müzecilik de önemlidir. Bu konuda çalışmalar yapılabilir. Bolvadin’de alanında uzman insanların bilgi, deneyim ve kültürleriyle genç kuşakların tanıştırılması ve değerlerin korunması yönünden önemlidir. Hızla değişen dijital çağın genç kuşaklarına ortam hazırlayan “İcatlar, buluşlar, sanatkarlık alanlarını yaratmak” Bolvadin’i kültürel yönden cazip kılacaktır. Bolvadin’de yaşayan her kesimden insanlar, genç kuşaklarla Üniversitenin işbirliği sağlanmalı. Bu yönde iletişim kanallarının açık tutulmasıyla “Değişen Şehir” kavramında olumlu adımlar atılabilmeli. Bolvadin Dijital dünyadan üst düzeyde yararlanabilmesi için gerekli plan ve projeler üretilip, uygulamaya geçilmeli. Bu bilgi üretiminin sanayisinden yararlanıp maddi kazanca çevrilebilecek duruma getirilebilmelidir. Her kentin üniversitelisi farklı olsa da “ Üniversiteler Şehri Eskişehir” kentini örnek verebiliriz.
k)Bolvadinli hemşerilerimizin kültürel yönde daha derinlikli fikirlerle beslenmesi yönünde resmi özel kurumlardan fikren beslenmesine olanak sağlamalıyız. Bu yönde faaliyet gösteren vakıflar, dernekler, halk kütüphaneleri (resmi, özel) ve benzeri kültür kurumları tanıtılıp işlevlerine yönelik haftalar düzenlenebilmelidir. Bu amaçlar doğrultusunda, tüm güçlerin nasıl birleştirilmesine yönelik, plan ve programlar yapılıp uygulanmalı. Bu konuda Birlik ve dayanışma içerisinde olabilmelidir. Bu alanda 1987 yılından bu yana Bolvadin kültürüne giderek, diğer alanlarda da önemli çalışmalar yapan “BOL-DAV”(Bolvadinliler Dayanışma Vakfı) kendi tüzel kişiliğini ispatlamış Sivil Toplum Kuruluşuyla iletişim içerisinde olmalıdır. Bu alanda çok mesafe kateden BOL-DAV övünülüp desteklenecek bir kurum olmuştur. Bolvadinli için” bilinçli şehirleşme” özünde “Marka şehir” olmak için birlik ve beraberlik alanında çalışan milli kültür harcı olması için BOL-DAV’IN çalışmalarının içinde olabilmeliyiz. Ne sözümüz, ne yazımız varsa; açıkça ve samimi biçimde ,ortaya döküp paylaşabilmeliyiz. Tüm çalışmalarımızın ana düşüncesinde Bolvadin nasıl “Marka Şehir” olur tezi yatmaktadır. Saygılarımızla,
HAZIRLAYANLAR
Hikmet Özdemir- Eşref Cihad Koca
Değerli Eğitimci & Yazar Hikmet ÖZDEMİR ve Genç Bürokratlarımızdan Eşref Cihad KOCA Beylere, Bol-Dav'ın "24 Eylül Ruhunu Yeniden Ayağa Kaldırmak İçin Bolvadin'i Düşünme Vakti. Sosyal, Ekonomik ve Kültürel Kodlarımızı Yeniden Yazalım mı? "projesine verdikleri "Marka Şehir Kavramları" isimli fikir, destek ve önerilerinden dolayı teşekkür ederiz.
BOL-DAV BOLVADİNLİLER DAYANIŞMA VAKFI
Comment (3)
Darbar ishan
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Inteadgger accumsan elit viverra,dgadg placerat dolor quis, pulvinar velit. nsectetur adipiscing elit.
Chetan an
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer accumsan elit viverra, placerat dolor quis, pulvinar velit. nsectetur adipiscing elit.
Darbar ishan
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Inteadgger accumsan elit viverra,dgadg placerat dolor quis, pulvinar velit. nsectetur adipiscing elit.